رژیم غذایی | ویتامین | عادت های غذایی

۱۴ نکته کلیدی برای حفظ سلامتی و تناسب اندام

۱۴ نکته کلیدی برای حفظ سلامتی و تناسب اندام

تأمین سلامت جوانان جامعه می تواند تضمین کننده رشد و توسعه اجتماعی اقتصادی و فرهنگی آن کشور باشد. شرط اصلی سالم زیستن، داشتن تغذیه صحیح با رعایت سه اصل« تعادل» و «تنوع» و «تناسب» در برنامه غذایی روزانه است.

تعادل به معنی مصرف مقادیر کافی از مواد مورد نیاز برای حفظ سلامت بدن، تنوع یعنی مصرف انواع مختلف مواد غذایی از گروه اصلی غذایی و تناسب یعنی هر فردی با توجه به سن، جنس و شرایط جسمی خود از گروه‌های مختلف مواد غذایی دریافت کند.

تغذیه صحیح ضمن تأمین کالری و مواد مغذی موردنیاز بدن، از افزایش یا کاهش نامناسب وزن و همچنین طیف وسیعی از اختلالات جسمی و روانی مرتبط با تغذیه جلوگیری کرده و سبب ارتقای قابلیت‌های فرد می‌شود. جوانان، به عنوان افرادی که زندگی فعال و پر تنشی دارند نیز از این قاعده مستثنا نیستند و بنا به شرایط جسمی و روحی خاص خود، به الگوی غذایی ویژه‌ای نیاز دارند.

۱۴ گام تا اصلاح الگوی غذایی جوانان:

مصرف نان‌های سبوس دار مانند نان سنگک و نان جو، برنج قهوه‌ای و ماکارونی‌های غنی شده با فیبر

مصرف ۳-۲ مرتبه حبوبات در هفته

مصرف روزانه دست کم ۲ واحد میوه از میوه‌های تازه فصل

افزایش مصرف سبزی‌ها مانند مصرف سالاد یا سبزی خوردن یا سبزی‌های پخته همراه با هر وعده غذایی

کاهش مصرف گوشت قرمز و افزایش مصرف گوشت‌های سفید

مصرف غذاهای دریایی مانند ماهی و میگو هفته‌ای ۲ مرتبه

مصرف وعده‌های غذایی در ساعت‌های ثابت و مشخص

لزوم مصرف صبحانه کامل شامل: نان سبوس دار، منابع پروتئینی مانند پنیر، تخم‌مرغ، عدسی، همچنین انواع سبزی‌های تازه

محدود کردن مصرف انواع فست فود، گوشت‌های فرآوری شده مانند سوسیس و کالباس و غذاهای کنسروی

پرهیز از مصرف مداوم نوشیدنی‌های گازدار، نوشیدنی‌های انرژی زا و کافئین دار و آبمیوه‌های مصنوعی و حاوی قند افزوده

 مصرف ماهانه یک عدد مکمل ۵۰ هزار واحدی ویتامین D به منظور پیشگیری از کمبود این ویتامین

انجام فعالیت بدنی دست کم ۵ روز در هفته

کاهش مصرف قند، شکر و کیک و شیرین‌های خامه ای

حفظ وزن در محدوده BMI طبیعی و اقدام برای کاهش/ افزایش وزن (در صورت لزوم) تحت نظر کارشناسان تغذیه

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

اخبار