در گفت‌وگوی تیترکوتاه با رئیس اتاق بازرگانی تهران مطرح شد؛

در حوزه صادرات برند ایران را از دست دادیم

در جریان آخرین روز برگزاری نمایشگاه ایران آگروفود ۱۴۰۳، نجفی عرب – رئیس اتاق بازرگانی تهران و اشرفی اصفهانی – رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع تبدیلی اتاق بازرگانی تهران از این رویداد بازدید کردند.

در حوزه صادرات برند ایران را از دست دادیم

سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی ایران آگروفود مورد استقبال چشمگیر مخاطبان و فعالان حوزه صنایع غذایی و کشاورزی قرار گرفت.

این نمایشگاه از ۱۹ خرداد ماه در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران فعالیت خود را آغاز کرده است. استقبال گسترده بازدیدکنندگان، این دوره از نمایشگاه را از دوره‌های قبل متمایز کرده و شور و اشتیاق وصف ناپذیری در فضای نمایشگاه حاکم کرده است.

غرفه‌های حاضر در نمایشگاه مملو از بازدیدکنندگانی است که مشتاقانه به دنبال آشنایی با جدیدترین محصولات و خدمات در این حوزه هستند.

در حاشیه برگزاری آخرین روز از نمایشگاه بین‌المللی صنایع کشاورزی، مواد غذایی، ماشین‌آلات و صنایع وابسته (ایران آگروفود)، رئیس اتاق بازرگانی تهران در پاسخ به سوال تیترکوتاه مبنی بر ارزیابی ظرفیت‌های صنایع غذایی و کشاورزی کشور گفت: تقریبا ۹۰ درصد سهم کشاورزی ما در حوزه جی دی پی متعلق به بخش خصوصی است. این یک فرصت بسیار عالی است. یعنی هرجا که دولت رقیب بخش خصوصی نباشد، بخش خصوصی جای رشد بیشتری دارد.

ایران-آگروفود1

وی ضمن تاکید بر لزوم پراهمیت شمردن فرصت‌های بخش کشاورزی افزود: بخش کشاورزی ما دارای فرصت‌های زیادی است اما اگر به زیرساخت هایی که در حوزه انرژی و آب و همچنین هدر رفت هایی که در حوزه کشاورزی داریم توجه ویژه‌ای شود قطعا فرصت‌های خوبی نسیب مان می‌شود. با توجه به چهار فصل بودن کشورمان در هر فصل در حوزه کشاورزی فرصتی در اختیارمان است که در هیچ جای دنیا نیست. بنابراین دولت و مردم باید دست به‌دست هم دهند و از این فرصت فوق العاده در جهت بهبود شرایط اقتصادی کشور نهایت بهره را ببریم.

رئیس اتاق بازرگانی تهران با اشاره به نقاط ضعف کشور در صادرات مواد خام گفت: نکات مهمی در بحث کشاورزی وجود دارد که باهاش مواجه هستیم. مورد اول صادرات مواد خام است. متاسفانه در حوزه صادرات، ما برند کشورمان را از دست داده‌ایم. سال‌ها پیش ایران در برخی از کالاها مانند فرش و زعفران برند بود اما درحال‌حاضر از کشورهای دیگری مانند افغانستان زعفران وارد می‌کنیم.

وی به نقش مهم رعایت پروتکل‌ها در بهبود وضعیت صادرات اشاره کرد و افزود: موضوع دیگری که در بحث کشاورزی برای ما مهم است بحث سموم است. بارها پیش می‌آید که کالاهایی که صادر می‌کنیم به دلایل وجود سموم باقی مانده در مواد غذایی از کشور مقصد برگشت می‌خورد. این موضوع هم برای مصرف داخل و هم برای صادرات کشور آسیب زا است و بهتر است وزارت جهاد کشاورزی و وزارت بهداشت و درمان نظارت بیشتری روی این مسئله داشته باشند. بنابراین برای اینکه بتوانیم از فرصت‌های کشاورزی به خصوص افزایش سهم صادرات استفاده کنیم بایستی برخی از پروتکل‌ها را رعایت کنیم و تا مادامی که این پروتکل‌ها رعایت نشه ما در این بخش موفق نخواهیم بود.

نجفی عرب ادامه داد: علی رقم تمام مشکلاتی که وجود دارد سهم کشاورزی ما از صادرات نسبت به سایر کالاهای دیگر جایگاه خوبی دارد. در هر صورت پتانسل‌های ما در این حوزه بیش از این هاست و ضمن اینکه می‌توانیم غذای سالم تمام مردم کشورمان را تامین کنیم، می‌توانیم صادرات خوبی نیز داشته باشیم.

رئیس اتاق بازرگانی تهران در پایان ضمن ابراز رضایت از روند برگزاری نمایشگاه ایران آگروفود ۱۴۰۳ اظهارکرد: نحوه برگزاری نمایشگاه واقعا رضایت بخش است. توصیه من این است که اغلب در زنجیره ارزش باید پیشرفت داشته باشیم چراکه صادرات ماده خام برای ما مزیت بالایی ندارد. بنابراین مزیت ما در تامین زنجیره ارزش و تبدیل به کالای نهایی و صادرات است.

سهیل فرزین
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت تیتر کوتاه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار
    سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت تیتر کوتاه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد