آخرین جزییات از زمان پرداخت مرحله سوم سود سهام عدالت

سود سهام عدالت، قرار بود در دو مرحله به حساب افراد واریز شود؛ اما متاسفانه بدقولی برخی شرکت‌ها باعث شد واریز این سود در سه مرحله انجام گیرد.

آخرین جزییات از زمان پرداخت مرحله سوم سود سهام عدالت

سهامداران سهام عدالت که در دو مرحله منتظر واریز سود سهام خود بودند، همچنان در انتظار تکمیل فرایند و دریافت مرحله سوم سود خود هستند. واریز مرحله اول سود سهام مربوط به سال مالی ۱۴۰۱ در اواخر آذرماه سال گذشته انجام شد و مرحله دوم آن نیز در ۲۴ اسفندماه به حساب سهامداران واریز گردید.

بدعهدی برخی شرکت ها، مانع تکمیل واریزی ها

با این حال، بدعهدی برخی شرکت ها در پرداخت سود سهام خود، روند واریزی ها را به مرحله سوم کشاند و تکمیل آن در دو مرحله میسر نشد. شرکت سپرده گذاری مرکزی اعلام کرد که شرکت های صنایع سیمان دشتستان، گروه مپنا، فجر انرژی خلیج فارس، صنایع پتروشیمی خلیج فارس، فولاد مبارکه اصفهان، پالایش نفت اصفهان، پالایش نفت بندرعباس و پارس سوئیچ در پرداخت مرحله اول و یا دوم سود سهام عدالت خود کوتاهی کرده و تاکنون هیچ مبلغی را به حساب های سهام عدالت واریز نکرده اند.

عشقی: تلاش برای جمع آوری و پرداخت مابقی سود سهام

در همین راستا، رئیس سازمان بورس، آقای عشقی، با اشاره به این مشکل، مجموعه ای از اتفاقات را عامل این تأخیر و عدم پرداخت کامل سود سهام عدالت توسط برخی شرکت ها دانست. وی کمبود نقدینگی را دلیل اصلی این امر عنوان کرد و ابراز امیدواری کرد که با پیگیری های انجام شده، تا خرداد ماه سال جاری بتوان مابقی سود سهام عدالت را جمع آوری و به حساب سهامداران واریز کرد.

زمان دقیق واریز مرحله سوم، منتظر تصمیم شورای عالی بورس

با وجود تلاش ها برای حل این مشکل، هنوز زمان دقیق واریز مرحله سوم سود سهام عدالت مشخص نشده است و سهامداران منتظر اعلام تاریخ نهایی توسط شورای عالی بورس هستند.

دستیار ویژه و مشاور رئیس سازمان بورس در امور سهام عدالت در این باره گفت: "سود سهام عدالت مرحله سوم پس از دریافت از شرکت‌ها، به حساب سهامداران واریز می‌شود. سهامداران نیازی به مراجعه به هیچ سامانه یا مکانی برای دریافت این سود ندارند."

اقدام در صورت عدم واریزی توسط شرکت‌ ها

مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار نیز با اشاره به وظایف این سازمان در قبال سهامداران سهام عدالت، گفت: "در صورت عدم واریز سود سهام عدالت توسط شرکت‌ها، سازمان بورس بر اساس ضوابط و مقررات و با استفاده از اختیارات خود، برخورد قانونی لازم را انجام خواهد داد. پیگیری وصول معوقات سود سهام عدالت از شرکت‌های تعهدخلف، در دستور کار سازمان بورس قرار دارد و این سازمان تلاش می‌کند تا در اسرع وقت، مابقی این سود را دریافت و به حساب سهامداران واریز نماید."

تا پایان هفته سوم اردیبهشت ماه ۱۴۰۴، سود جاری و سنواتی ۵۳۰ هزار سهامدار به ارزش ۱۹۰ میلیارد تومان از طریق سامانه سجام واریز شد.

در این مرحله، ۹ ناشر شامل "گ. مدیریت ارزش‌سرمایه ص‌ب کشوری، شرکت صنایع جوشکاب یزد، قند بیستون، سرمایه‌گذاری ساختمانی نظام مهندسی ایران، ماشین سازی اراک، شرکت مهندسی ساختمان و تاسیسات راه‌آهن، بیمه اتکایی ایرانیان، کابل البرز، بیمه اتکایی سامان" سود جاری ۴۸۴ هزار و ۸۱۲ سهامدار به مبلغ ۱۴۵ میلیارد و ۴۸۲ میلیون تومان را واریز کردند.

همچنین ۲ شرکت "داروسازی ابوریحان" و "بیمه اتکایی‌امین (سهامی‌عام)"، سود سنواتی و حق تقدم ۲۴ هزار و ۷۰۰ سهامدار به مبلغ ۴۵ میلیارد و ۶۳۸ میلیون تومان را از طریق سامانه سجام پرداختند.

احسان خاندوزی، سخنگوی اقتصادی دولت با اشاره به اقدامات دولت در راستای اصلاحات اقتصادی و انضباط مالی، گفت: دولت اصلاحات را از دستگاه‌های خود آغاز کرد و خوشبختانه توانستیم حساب واحد خزانه که آرزوی دیرینه سیاستگذاران کشور بود را در دستگاه‌های اجرایی مستقر کنیم.

وی در ادامه اظهار داشت: پیش از این، دستگاه‌های دولتی بیش از ۲۰۰ هزار حساب بانکی غیرقابل رصد در شبکه بانکی داشتند که این تعداد حساب در حال حاضر به یکهزار حساب مشخص نزد بانک مرکزی و تحت نظارت خزانه‌داری کل کشور تقلیل یافته است.

سخنگوی اقتصادی دولت با اشاره به گزارش اخیر کمیسیون اصل ۹۰ مجلس مبنی بر وجود ۵۰ هزار حساب بانکی غیرمجاز در دستگاه‌های دولتی، گفت: این حساب‌ها، حساب‌های فرعی دستگاه‌ها هستند که سال گذشته توسط بانک مرکزی مسدود شده و دستگاه‌ها مکلف به انحلال آن‌ها هستند.

وی در خصوص وضعیت حساب‌های سازمان بیمه سلامت، توضیح داد: با توجه به اینکه شرکت‌های بیمه‌ای مشمول ماده ۷۶ و ۳۹ قانون محاسبات عمومی کشور نیستند و تکالیف خاص خود را دارند، همانند سایر شرکت‌های دولتی با آن‌ها رفتار نمی‌شود و مسیر خاص خود را طی می‌کنند.

سخنگوی اقتصادی دولت در پاسخ به سوالی مبنی بر لزوم افتتاح حساب جدید توسط دستگاه‌هایی که حساب‌های فرعی آن‌ها مسدود شده است، گفت: این دستگاه‌ها نیازی به افتتاح حساب جدید نزد بانک مرکزی ندارند چرا که حساب‌های اصلی آن‌ها قبلاً به بانک مرکزی منتقل شده و در حال حاضر فعال است.

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت تیتر کوتاه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار
    سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت تیتر کوتاه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    پیشنهاد سردبیر