ریزش قیمت برنج در بازار / منتظر کاهش بیشتر قیمت ها باشیم؟

بازار برنج پس از مازاد واردات در سال ۱۴۰۱ تعدیل شد، قیمت‌ ها در سال ۱۴۰۲ کاهشی و برای محصول امسال مطلوب پیش‌ بینی می‌شود.

ریزش قیمت برنج در بازار / منتظر کاهش بیشتر قیمت ها باشیم؟

سیدعلی طاهری اطاق‌ سرا، رئیس اتحادیه برنج‌ فروشان شهر بابل، از تعدیل بازار برنج پس از مشکلات ناشی از واردات مازاد دو میلیون تنی در سال ۱۴۰۱ خبر داد و پیش‌ بینی کرد که حجم محصول امسال بالا و قیمت‌ ها مطلوب باشد.

اطاق‌ سرا با اشاره به واردات بی‌ رویه برنج در سال ۱۴۰۱ گفت: در حالی که نیاز سالانه کشور به برنج ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تن است، در سال ۱۴۰۱، علاوه بر برداشت ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تن برنج در داخل، حدود ۲ میلیون تن برنج نیز به کشور وارد شد که این میزان دو برابر تقاضای برنج خارجی در کشور بود.

وی افزود: ورود این حجم برنج به کشور با مجوز وزارت جهادی کشاورزی و با ارز ۲۸۵۰۰ تومانی انجام شد، اما منجر به افت قیمت برنج ایرانی به خصوص کاهش قیمت برنج طارم درجه یک به ۶۰ هزار تومان در هر کیلو درب کارخانه شد.

رئیس اتحادیه برنج‌ فروشان شهر بابل با بیان اینکه دولت در سال ۱۴۰۲ با تسهیلات مالی، امکان خرید برنج‌ های انبارشده ایرانی را برای شرکت‌ های بزرگ فراهم کرد و از واردات بی‌ رویه برنج جلوگیری کرد، گفت: همین اقدام سبب تعدیل بازار برنج، افزایش قیمت برنج تا ۹۰ هزار تومان در هر کیلو درب کارخانه و کاهش موجودی برنج در انبارها از ۱۰۰۰ تن به ۵۰ تن شد.

اطاق‌ سرا در ادامه به کاهش قیمت برنج از اوایل اردیبهشت اشاره کرد و گفت: این کاهش به دلیل نزدیکی به فصل برداشت محصول جدید در مردادماه است و بنکداران و خرده‌فروشان فعلا تقاضایی برای برنج ندارند و منتظر رسیدن محصول جدید هستند.

وی در پیش‌ بینی قیمت برنج در سال جاری با اشاره به وضعیت مطلوب آب و هوا و بارش‌ های مناسب، گفت: کشت برنج در سال جاری افزایش یافته است، به طوری که کشت در استان گلستان نزدیک به دو برابر سال‌ های پیش است. پیش‌بینی می‌ شود قیمت محصول امسال برنج طارم به ۷۰ هزار تومان در هر کیلو درب کارخانه برسد و قیمت نهایی آن برای مصرف‌ کننده در تهران و شهرستان‌ ها بین ۹۵ تا ۱۰۰ هزار تومان باشد.

منبع: ایلنا
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت تیتر کوتاه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار
    سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت تیتر کوتاه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    پیشنهاد سردبیر