۴ درمان خانگی سیاه شدن بین دو دندان + علائم و ۲ علت اصلی آن

وجود رنگ‌دانه یا خال‌های تیره روی دندان‌ها، به خصوص دندان‌های جلویی، از دلایل کاهش اعتمادبه‌نفس در افراد است. علاوه بر تأثیرات روانی، این تیرگی ممکن است سلامت دندان‌های شما را به خطر بیندازد. در این بین بسیاری از افراد به دنبال درمان خانگی سیاه شدن بین دو دندان هستند تا حدودی این تغییر رنگ را از بین ببرند.

۴ درمان خانگی سیاه شدن بین دو دندان + علائم و ۲ علت اصلی آن

وجود رنگ‌دانه یا خال‌های تیره روی دندان‌ها، به خصوص دندان‌های جلویی، از دلایل کاهش اعتمادبه‌نفس در افراد است. علاوه بر تأثیرات روانی، این تیرگی ممکن است سلامت دندان‌های شما را به خطر بیندازد. در این بین بسیاری از افراد به دنبال درمان خانگی سیاه شدن بین دو دندان هستند تا حدودی این تغییر رنگ را از بین ببرند.

سیاه شدن بین دو دندان

سیاهی بین دو دندان دلایل متفاوتی دارد. این دلایل در برخی موارد شامل عوامل خارجی می‌شوند. عواملی مانند استعمال دخانیات و تغذیه می‌توانند از این دسته باشند. همچنین در برخی موارد این مسئله منشأ ژنتیکی دارد و در همان ابتدا دندان به طور کامل سفید نیست. این لکه‌ها با کهولت سن و با سهل‌انگاری در استفاده از مسواک و نخ دندان، به مرور تبدیل به پوسیدگی‌های ریز و درشت می‌شوند که حتماً باید توسط پزشک متخصص درمان شوند.

" کشیدن نخ دندان مشکلی برای فرد ایجاد نمی‌کند. اما درست نکشیدن آن یا نامناسب بودن الیاف نخ آن، ممکن است در فرد مشکلاتی به وجود بیاورد. مثلا اگر الیاف نخ خوب نباشد و از نخ‌های خشن استفاده شود آسیب زیادی به لثه می‌زند. انواع آنها در دو نوع واکس دار و بدون موم موجود هستند و انتخاب آنها بر اساس الویت‌های فردی یا پیشنهاد کلینیک دندانپزشکی انجام می‌شود "

بسیاری از افراد با نارضایتی از این تغییر رنگ به مطب دندانپزشکی مراجعه می‌کنند. در برخی موارد نیز درمان خانگی سیاه شدن بین دو دندان تا حدودی این تیرگی را برطرف می‌کند. در هر حال برای بررسی علت ایجاد این مشکل بهتر است به متخصص مراجعه کنید. اگر ساکن تهران هستید، کلینیک دندانپزشکی مهرآوید با بیش از 50 متخصص در زمینة دندانپزشک زیبایی، بهترین خدمات را ارائه می‌دهد.

درمان خانگی سیاه شدن بین دو دندان

سیاه شدن دندان‌ها به عوامل خارجی و داخلی بستگی دارد. درصورتی‌که علت این تیرگی داخلی باشد، درمان‌های خانگی اثربخشی موقت دارند و بهتر است به کلینیک‌ دندانپزشکی مراجعه کنید. در ادامه برخی از درمان‌های خانگی برای رفع سیاهی دندان را به شما معرفی می‌کنیم.

1-مسواک زدن به صورت مرتب و مداوم

مسواک

یکی از آسان‌ترین راه‌های پیشگیری و رفع سیاه شدن بین دو دندان، مسواک زدن به صورت مستمر است. فلوراید موجود در خمیر دندان‌ها از پوسیدگی دندان جلوگیری می‌کند و ظاهر آن را تمیز و روشن نگاه می‌دارد.

2-استفاده از کیت‌های سفیدکننده

کیت‌های سفیدکننده خانگی دندان در برخی داروخانه‌ها به فروش می‌رسند. با استفاده از این کیت‌ها می‌توانید دندان خود را چندین درجه روشن‌تر کنید. استفاده از این کیت‌ها به نوعی درمان خانگی سیاه شدن بین دو دندان به شمار می‌آید.

3-استفاده از خمیر جوش‌شیرین و نمک دریا

برای استفاده از این روش، یک قاشق چای‌خوری جوش‌شیرین را با نصف قاشق چای‌خوری نمک دریا مخلوط کنید. ساختار نهایی این ترکیب باید مثل خمیر دندان باشد. مسواک را به خمیر آغشته کنید و دو الی سه دقیقه دندان‌هایتان را مسواک بزنید. پس از آبکشی نیز یک بار هم با خمیردندان معمولی دندان‌هایتان را بشویید.

4-استفاده از روغن‌های طبیعی

تحقیقات نشان می‌دهند که استفاده از روغن‌های طبیعی روی دندان در سفید شدن آن‌ها تأثیرگذار است. این روش نوعی درمان خانگی برای سیاه شدن بین دو دندان است و به‌هیچ‌وجه جایگزین استفاده از مسواک و نخ دندان به صورت روزانه نیست. در این روش بیست دقیقه روغن را روی دندان بگذارید و پس از مسواک زدن آن را به طور کامل تمیز کنید. روغن نارگیل، کنجد و آفتاب‌گردان خواص سفیدکنندگی لازم برای کاهش تیرگی دندان‌ها را دارند.

علائم سیاه شدن بین دو دندان

تیرگی دندان‌ها یک‌شبه صورت نمی‌گیرند و روند نسبتاً آهسته‌ای دارند. مینای دندان قبل از تیره شدن، ابتدا زرد و به مرور تیره‌تر می‌شود. درصورتی‌که پس از بروز اولین‌ نشانه‌ها از تغییر رنگ دندان به کلینیک دندانپزشکی مراجعه کنید، درمان سیاهی بین دو دندان بسیار کم‌هزینه‌تر انجام خواهد شد.

در بسیاری از موارد علت این تیرگی پوسیدگی است. این پوسیدگی که از بالای دندان آغاز می‎شود منشأ تغییر رنگ قسمت میانی دو دندان است. همچنین وجود جرم روی دندان‌های پیشین نیز از دلایل تیرگی بین دو دندان جلویی است. درمان خانگی سیاه شدن بین دو دندان تأثیر دائمی ندارد.

علت سیاه شدن بین دو دندان

همان‎طور که اشاره شد، علت تیرگی بین دو دندان به عوامل متعددی بستگی دارد. در دسته‌بندی کلی دو عامل را در نظر می‌گیریم که عبارت‌اند از: عوامل خارجی مانند مصرف خوراکی یا عدم مسواک زدن به صورت مرتب و عوامل درونی مانند بیماری‌های عفونی. در ادامه هر دو عامل را بررسی می‌کنیم.

·عوامل خارجی

در برخی موارد دلایل سیاه شدن دندان از بیرون روی بدن تأثیر می‌گذارند. رنگ‌دانه‌های موجود در مواد خوراکی، رنگ روکش خارجی دندان را از سفید به تیرگی می‌برند و موجب سیاهی بین دو دندان می‎شوند. درمان خانگی سیاه شدن بین دو دندان روی عوامل خارجی بسیار مؤثر است.

اگر پس از مصرف خوراکی‌های حاوی رنگ‌دانه اقدام به مسواک زدن و یا غرغره دهان با آب نمک دندان نکنید، به مرور پلاک‌های دندان روی هم جمع می‎شوند و جرم سختی می‎سازند. این جرم سخت شروع بیماری تار تار دندان است. در این بیماری، رنگ دندان‌ها به طور کلی به قهوه‌ای متمایل می‎شود. استعمال دخانیات و سیگار نیز یکی دیگر از دلایل سیاه شدن دندان‌ها است. گاهی دندان بر اثر ضربه نیز تغییر رنگ می‌دهد و مصرف مکمل‌های حاوی آهن نیز این مسئله را تشدید می‌کند.

·عوامل داخلی

یکی از شایع‌ترین دلایل سیاه شدن دندان، عفونت یا پوسیدگی از داخل است. این مسئله ممکن است در اثر عدم استفاده از نخ دندان در دندان‌های عقبی اتفاق بیفتد. پوسیدگی کوچک به مغز دندان نفوذ می‎کند و از این طریق رنگ کلی دندان را تغییر می‌دهد. همچنین برخی بیماری‌های مربوط به لثه نیز می‌تواند موجب سیاه شدن بخش میانی دو دندان شود. درمان خانگی سیاه شدن بین دو دندان روی عوامل داخلی تأثیر چندانی ندارد و بهتر است هرچه سریع‌تر به کلینیک دندانپزشکی مراجعه کنید.

چطور در سریع‌ترین حالت ممکن سیاهی دندان را از بین ببریم؟

مسواک2

سیاه شدن دندان یکی از مشکلات رایجی است که برای هر فردی امکان دارد که رخ دهد. علت این سیاه شدن‌ها میتواند بسیار مختلف باشد و چندین عامل یا حتی فقط یک عامل در این سیاهی دخیل باشند

درمان‌ خانگی سیاه شدن بین دو دندان تا حدودی این تیرگی را از بین می‌برد ولی راه‌حلی قطعی و دائمی نیست. کلینیک دندانپزشکی مهرآوید واقع در شرق تهران، نارضایتی شما از سیاهی بین دو دندان را به طور کامل رفع خواهد کرد. برای اطلاع از شرایط نوبت‌دهی و آشنایی با تیم متخصص این مجموعه از راه های ارتباطی زیر استفاده کنید.

  • آدرس سایت: https://www.mehravidclinic.com
  • آیدی اینستاگرام: instagram.com/mehravidclinic
  • آدرس: تهران ، خیابان پیروزی ،نبش خیابان پرستار ، پلاک ۲۳۰
  • تلفن: 02177478787

 

برچسب‌های خبر
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت تیتر کوتاه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار
    سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت تیتر کوتاه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    پیشنهاد سردبیر