۲۴ آذر ماه ۱۴۰۰ بود که دولت از سوی نمایندگان ملت ملزم شد آییننامه اجرایی و تشکیل هیئت ممیزه نظام رتبهبندی معلمان را تدوین کند. بر این اساس، نمایندگان مجلس شورای اسلامی ماده ۸ لایحهای رتبهبندی معلمان را با ۱۹۶ رأی موافق، ۲ رأی مخالف و ۸ رأی ممتنع از مجموع ۲۳۸ رای به تصویب قاطع رساندند.
حال این سوال پیش میآید که رتبهبندی معلمان چیست و چه مزایایی دارد؟ در پاسخ باید گفت که رتبهبندی معلمان در راستای اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش دیده شده و قرار است علاوه بر ارتقاء کیفیت آموزش در نظام تعلیم و تعلم کشور، به برخی مطالبات جامعه فرهنگیان کشور پاسخ دهد.
پیش از طرح رتبهبندی معلمان، آموزگاران همه در یک سطح قرار داشتند و معلمانی که شایستگی ارتقا را داشتهاند به این مهم دست نیافتند و بسیاری از آنان امروز بازنشسته شدهاند، بدون اینکه مشمول طرح رتبهبندی شوند، اما آموزگاران امروز که شایستگی ارتقاء شغلی را داشته باشند بر اساس امتیاز به این مهم دست خواهند یافت.
رتبهبندی معلمان از دل سند تحول بنیادین آموزش و پرورش که بارها مورد تأکید مقام معظم رهبری بوده، استخراج شده و میتوان آن را انقلاب بزرگی در حوزههای آموزشی و پرورشی و تربیتی دانست، رتبهبندی با وامگیری از اسناد بالادستی در راستای ارزشگذاری و تمرکز بر اهداف جمهوری اسلامی، ارتقاء منزلت اجتماعی و جایگاه حرفهای منابع انسانی تدوین شده است.
معلمان در طرح رتبهبندی در معرض سنجش صلاحیتهای عمومی، تخصصی و حرفهای قرار میگیرند و انگیزه و ارتقای شغلی بر اساس معیار اسلامی در این طرح مدنظر قرار دارد،
رتبهبندی معلمان سال ۱۳۹۴ از سوی دولت وقت با تخصیص اعتبار ۱۳۰۰ میلیارد تومان به اجرا درآمده اما خیلی زود به شکست انجامید، چراکه نیازمند اعتباربخشی و فرآینده قانونی بود که باید در مجلس مورد تصویب قرار میگرفت تا اینکه ۲۴ آذر ماه سال گذشته پس از کش و قوسهای فراوان به تصویب نهایی رسید و دولت موظف به اجرای آن شد.
بر خلاف برخی اظهارنظرات رتبهبندی معلمان در راستای ارتقاء کیفیت آموزشی و پرورشی در مدارس بوده، اما منجر به افزایش حقوق فرهنگیان هم میشود. از سویی معلمانی حائز رتبه یک طرح رتبهبندی میشوند که حداقل دو سال سابقه تدریس و کار داشته، ۱۲۰ ساعت دوره آموزشی را طی کرده و ۷۵ درصد امتیازات مربوط به صلاحیتهای عمومی، تخصصی و حرفهای را کسب کنند.
به این بهانه برای بررسی و تحلیل مزایا، چگونگی و چرایی اجرای رتبهبندی معلمان با حجتالاسلام سیدسلمان ذاکر، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی و اصغر میرقاسمی، رئیس آموزش و پرورش شهرستان پاکدشت گفتوگویی انجام داده ایم که در زیر میخوانید:
ذاکر با بیان اینکه رتبهبندی معلمان در راستای اسناد بالادستی و سیاستهای کلی نظام تصویب شد، گفت: این طرح ذیل سند تحول بنیادین آموزش و پرورش مورد تصویب قرار گرفت، چراکه آموزگاران منزلت بالایی دارند و برخی معلمان علاوه بر تدریس فعالیتهای پژوهشی و علمی دارند و مشمول رتبهبندی، اما متأسفانه طی سالهای گذشته این طرح اجرایی نشد.
وی اضافه کرد: با روی کار آمدن دولت مردمی سیزدهم موضوع رتبهبندی معلمان مدنظر قرار گرفت و سیاست اصلی دولت ارائه لایحه به مجلس بود که خوشبختانه این طرح با همکاری و تشریک مساعی دولت و مجلس به تصویب رسید.
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی متذکر شد: تصویب طرح رتبهبندی معلمان فرآیند طولانی داشت و معلمان زیادی متضرر شدند و کیفیت آموزشی میتوانست بهتر از اکنون باشد.
ذاکر با تأکید بر اینکه باید قدر معلمان و آموزگاران را بدانیم، چراکه متحمل زحمات زیادی میشوند و به تربیت دانشآموزان میپردازند، تاکید کرد: با طرح رتبهبندی معلمان علاوه بر ارتقای کیفیت آموزشی، معلمان از حقوق و مزایای بهتری برخوردار خواهند شد.
وی تأکید کرد: مسئولان باید به معیشت معلمان توجه جدی داشته باشند، چراکه سرنوشت کشور در دستان آموزگاران است و تعلیم و تربیت دانشآموزان بسیار حساس است، همانگونه که در اغتشاشات اخیر دیدیم دشمنان عمدتا روی قشر جوان و نوجوان و دانشجویان و دانشآموزان برنامهریزی کرده بودند تا آنان را علیه جمهوری اسلامی تجهیز کنند اما موفق نشدند.
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دشمنان درصدد مخدوش کردن ذهن دانشآموزان بودند، ادامه داد: آموزگاران با جهاد تبیین و ارائه معیارهای اسلامی، انقلابی و علمی اجازه این کار را به دشمنان ندادند، بنابراین آموزگاران علاوه بر تدریس مباحث آموزشی، رسالت سنگین تربیتی و پژوهشی را نیز بر عهده دارند و اجرای رتبهبندی یکی از حقوق آنان است.
ذاکر تصریح کرد: آموزگاران در کلاس درس باید الگوهایی همچون شهیدان سلیمانی، محسن حججی، شهدای امنیت، دفاع مقدس، انقلاب اسلامی، مدافعان سلامت، مدافعان حرم و … را به دانشآموزان معرفی کنند.
پرورش و آموزش دانشآموزان بسیار حساس است، در اغتشاشات اخیر مشاهده کردید که دشمنان اسلام بیشتر دانشآموزان را هدف گرفته بودند تا آنان را علیه جمهوری اسلامی تجهیز کنند که با هوشیاری آموزگاران و خانوادهها موفق نشدند.
وی تصریح کرد: افزایش حقوق آموزگاران با اجرای طرح رتبهبندی معلمان باید دائمی باشد، اینکه چند ماه بعد دوباره حقوق معلمان تحت تأثیر قرار بگیرد زیبنده نیست.
همه معلمان پاکدشت مشمول رتبهبندی شدهاند
رئیس آموزش و پرورش شهرستان پاکدشت هم با بیان اینکه طرح رتبهبندی معلمان نوید آینده خوبی را به معلمان میدهد، گفت: با اجرای آن کیفیت آموزشی و پرورشی ارتقاء یافته و آموزگاران با انگیزه مضاعف و بالاتری به فعالیت و درسآموزی میپردازند.
میرقاسمی توضیح داد: آموزگاران چندین سال منتظر تصویب طرح رتبهبندی معلمان بودند که در نهایت این مطالبه دیرینه محقق شد و طی ماههای آینده ثمره آن با ایجاد تحول در کیفیت آموزشی و پرورشی نشان داده میشود.
وی درباره اینکه آیا با اجرای رتبهبندی معلمان کتب درسی دانشآموزان در راستای اهداف اسلامی و انقلابی میتواند دچار تغییر شود؟ چنین پاسخ داد: در بخشنامه مربوط به آموزش و پرورش دانشآموزان، اصلاح کتب درسی برای رسیدن به ایدهآلها و رفع دغدغههای مقام معظم رهبری مورد توجه است، بنابراین این تغییرات در محتوای کتب آموزشی سال آینده اعمال میشود.
رئیس آموزش و پرورش شهرستان پاکدشت افزود: رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز بر این موضوع تأکید داشتند که محتوای کتابهای درسی باید تغییر کند و با توجه به موقعیت زمانی و رشد فکری دانشآموزان تحقق این مهم ضروری بود، از اینرو کتابهای دانشآموزان در سال تحصیلی آینده مبتنی بر سیاستها و رویکردهای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است.
میرقاسمی ادامه داد: مقرر شده در کتب درسی سال آینده زمان حال دانشآموزان به تصویر کشیده شود و سنخیت لازم را با رویکردهای دانشآموزان داشته باشد.
وی تبیین کرد: برخی کتب درسی با محتواهایی به دست دانشآموزان میرسید که با فطرت و ذات آنان بیگانه بود و در کتب جدید که سال آینده به دست دانشآموزان میرسد، قطعاً مشکلات کنونی را نخواهیم داشت.
رئیس آموزش و پرورش شهرستان پاکدشت در پاسخ به این سوال که چند درصد آموزگاران و معلمان شهرستان پاکدشت مشمول طرح رتبهبندی میشوند، گفت: همه معلمان این شهرستان به استثنای آموزگاران انتقالی یا نیروهای بخش اداری مشمول رتبهبندی هستند.