تیترکوتاه گزارش می دهد؛
برگزاری مناظره برقی در حاشیه نمایشگاه قطعات خودرو تهران
در سومین روز از بیستمین نمایشگاه بین المللی قطعات، لوازم و مجموعه های خودرو، پنل تخصصی «مناظره: راهبردهای برقی سازی و آینده خودروسازی ایران» با حضور جمعی از مدیران، کارشناسان و فعالان صنعت خودرو برگزار شد.

این نشست به بررسی ابعاد فنی، اقتصادی و راهبردی گذار به حمل و نقل برقی در ایران پرداخت.
ترکیبی از تجربه و تحلیل در یک مناظره تخصصی
این پنل با حضور علی میرزایی، کارشناس ارشد حوزه خودرو، عادل دمشقی، دستیار ارشد و معاون مدیرعامل مپنا در کسب و کار برقی سازی، مجتبی رحیمی، مدیر پروژه خودروهای برقی و هیبریدی ساپکو، احمد زیبافر، مدیر تحقیق و توسعه حمل و نقل الکتریکال گروه سایپا و حسن نهضتی، مدیر بخش خودرو اندیشکده خودروسوخت و محیط زیست دانشگاه تهران برگزار شد. هدایت این نشست را نیز مهدی رجبعلی، مدیرعامل شرکت ایپکو بر عهده داشت.
چالش ها و فرصت های حرکت به سوی برقی سازی
در این مناظره، علی میرزایی با اشاره به تجربیات جهانی در زمینه برقی سازی صنعت خودرو، تاکید کرد که بدون تدوین یک راهبرد جامع مبتنی بر واقعیت های زیرساختی، گذار به خودروهای برقی با مخاطراتی جدی مواجه خواهد شد. او همچنین بر ضرورت حمایت دولت از سرمایه گذاران بخش خصوصی در تولید خودروهای برقی تاکید کرد.
زیرساخت های برقی آماده جهش هستند
عادل دمشقی از گروه مپنا نیز با اشاره به پروژه های اجرا شده در زمینه ایستگاه های شارژ و زیرساخت های برقی گفت: مپنا آمادگی کامل دارد تا با همکاری خودروسازان، زمینه را برای گسترش خودروهای برقی فراهم کند. او افزود: توسعه همزمان زیرساخت و محصول، کلید موفقیت در این حوزه است.
نگاه از درون صنعت؛ چالش های ساپکو و سایپا
مجتبی رحیمی از ساپکو و احمد زیبافر از سایپا، در سخنرانی های خود به چالش های داخلی صنعت خودروسازی در زمینه تولید خودروهای برقی پرداختند. آن ها مشکلات زنجیره تامین، هزینه بالای تولید، محدودیت های تکنولوژیک و خلأ سیاست های حمایتی پایدار را از موانع اصلی توسعه این حوزه دانستند.
تحول بدون توجه به محیط زیست ناقص است
حسن نهضتی از دانشگاه تهران نیز در این پنل تاکید کرد که سیاست های برقی سازی باید همزمان به مساله محیط زیست، منابع انرژی پاک و طراحی یک زیست بوم پایدار توجه داشته باشند. او گفت: خودروهای برقی اگر با نگاه زیست محیطی طراحی و تولید نشوند، تنها جایگزین شکلی برای خودروهای بنزینی خواهند بود، نه یک تحول اساسی.
بدون اجماع، آینده ای در کار نخواهد بود
مهدی رجبعلی، پنل گردان این نشست و مدیرعامل شرکت ایپکو، در جمع بندی پایانی گفت: برای تحقق آینده ای برقی در خودروسازی ایران، نیازمند اجماع میان سیاست گذاران، صنعتگران، دانشگاه ها و نهادهای زیرساختی هستیم. او تاکید کرد که صنعت خودرو ایران فرصت زیادی برای تجربه و آزمون ندارد و باید با برنامه ای منسجم، به سمت آینده حرکت کند.
نظر شما