در پنل «هوش مصنوعی در مدیریت منابع انسانی» مطرح شد؛
هوش مصنوعی تهدید یا فرصت برای نیروی انسانی؟ / آموزش درست کارکنان؛ میانبری برای پذیرش Ai
پنل تخصصی « هوش مصنوعی در مدیریت منابع انسانی» سومین پنل تخصصی از روز دوم نمایشگاه بینالمللی قطعات، لوازم و مجموعههای خودرو در محل دائمی نمایشگاههای بینالمللی تهران برگزار شد.

در این پنل تخصصی صنعت خودروسازی مونا سوری مدیر یادگیری و توسعه شرکت کروز، محمد مهدی زارعی مدیر ارشد منابع انسانی گروه دیجی کالا، اصغر جبارزاده مدیر توسعه و منابع انسانی سایپا به عنوان سخنرانان این پنل با پنلگردانی پیروزان مدیر، مشاور و مدرس منابع انسانی درباره چالشها و کاربردهای هوش مصنوعی در منابع انسانی به تبادل نظر پرداختند.
مونا سوری مدیر یادگیری و توسعه شرکت کروز، یادگیری فرایندهای مختلف هوش مصنوعی را در بخشهای مالی ، تولید، منابع انسانی، لجستسک و محتوا و … را ضروری دانست و در این رابطه گفت: باید تمام فرایندها به صورت دقیق آموزش داده شود و مدیران سازمانها نیز باید با دید استراتژیک به کاربردهای متعدد این فناوری را در تمام ابعاد مدیریتی خود به کار گیرند و باید با مدل مناسبی به این تغییر نگاه شود. کارکنان و مدیران ارشد باید خود را در استفاده از Ai مشارکت دهند.
هوش مصنوعی بدهکار انسان نمیشود
اصغر جبارزاده مدیر توسعه و منابع انسانی سایپا با تشریح تاریخچه تحول دیجیتال صحبتهای خود را آغاز کرد و اظهار کرد:
با شکل گیری انقلاب صنعتی اول و با اختراع ماشین بخار تولید ۱۲ درصد رشد کرد و در انقلاب صنعتی دوم و سوم نیز به مراتب امور دشوارتر شد و دستمزدها نیز به نسبت حجم کار قابل توجه نبود. انقلاب صنعتی چهارم به سمت اتوماسیون و تحول دیجیتال پیش رفت. انقلاب صنعتی پنجم و دوره کنونی بحث بازنگری بخش صنعت و جامعه و تابآوری انسان در محیط جدید دیجیتالی مطرح شد. پیشبینی میشود تا سال ۲۰۳۰ ، ۳۰ درصد و تا سال ۲۰۵۰، ۸۰ درصد مشاغل از بین میرود این در حالی است که به نظر میرسد فناوری نمیتواند بدهکار و جایگزین انسان شود بلکه نیروی کاری که کار با این فناوری را میداند جاگزین نیروی انسانی قدیمی میشود.
دیجیتالی شدن کسبوکارهای امروز گریزناپذیر است
جبارزاده به اهمیت شخصیسازی هوش مصنوعی برای کارکنان اشاره کرد و درک تحول دیجیتال و نیازمندیهای فضای کسبوکارهای جدید توسط مدیران را از نکات مهم مدیریت عصر حاضر دنیای تجارت دانست و گفت: دیجیتال شدن برای فضای امروز کسبوکارها مزیت نیست بلکه هدف و عاملی برای بقا است و مدیران برای بقا ناگزیر از استفاده هوشمندانه از هوش مصنوعی هستند.
وی همچنین افزود: کار تیمی و چابک، مهارتهای مالی،فنی، تولید ،لجستیک و… باید به صورت دقیق به کارکنان آموزش داده شود تا پذیرش Ai توسط سطوح مختلف سازمانی با سهولت بیشتری انجام شود. همچنین پیوست فرهنگی در سازمان نیز باید تنظیم شود و به صورت جدی روی آنها سرمایهگذاری کنیم.اگر به این گونه عمل نشود آمادگی نیروی انسانی برای مواجهه با این تحولات سخت خواهد بود و تحولات دیجیتال در سازمان جاری نخواهد بود.
لزوم نیازسنجی کارکنان برای استفاده از Ai
در ادامه این پنل تخصصی محمد مهدی زارعی مدیر ارشد منابع انسانی گروه دیجی کالا شناخت فرایند Ai در چارت سازمانی را ضروری خواند و گفت وظیفه منابع انسانی نیز نیازسنجی کارکنان برای استفاده از هوش مصنوعی است تا بتوانیم به صورت درست تشخیص دهیم تا هر نیروی انسانی در چه زمینهای به یادگیری هوش مصنوعی نیاز دارد.
زارعی حمایت مدیران ارشد برای استفاده از Ai را حیاتی و موثر خواند. این در حالی است که پذیرش این تحول نیز به تدریج و آهسته شکل میگیرد.
چتباتها؛ پیشرو در تسهیل ارتباطات سازمانی
چتباتها موضوع دیگر مورد بحث در این پنل تخصصی بود که امروزه در سازماندهی کارکنان و بهبود تیم منابع انسانی و پشتیبان کارکنان، کاربرد چشمگیری دارد که مدیریت نیروی انسانی سازمانها را تسهیل کرده است. اتوماسیون زیگورات از جمله نرمافزارهایی است که در این پنل درباره آن توضیح داده شد که امور مجتمعهای اداری و سازمانهای بزرگ و کوچک و گزارشدهی به مدیران ارشد در موارد مختلف را آسان کرده است.
نظر شما