خوش به حال تمام رانندگان کشور شد

در صورت درج شغل رانندگی در آیین‌نامه مشاغل سخت و زیان‌آور و تصویب نهایی آن، رانندگان ناوگان حمل‌ونقل عمومی،کامیون‌داران، اتوبوسرانان و رانندگان سواری کرایه‌ می‌توانند از سختی کار برخوردار شده و مشمول بازنشستگی پیش از موعد شوند.

خوش به حال تمام رانندگان کشور شد

قانونگذار برای کسانی که در مشاغل سخت و زیان آور اشتغال به کار دارند به دلیل تحمل فشارهای روحی و روانی و آثار و پیامدهای زیانبار و آسیب های جسمی ناشی از اشتغال به کارهای سخت و زیان‌آور تمهیدات و مزایایی درنظر گرفته است به نحوی که با داشتن ۲۰ سال سابقه مستمر بدون شرط سنی امکان بهره‌مندی از مزایای بازنشستگی را دارند. همچنین شاغلان این دسته کسب و کارها باید روزی ۶ ساعت و هفته ای ۳۶ ساعت کار کنند و اضافه کاری درباره مشاغل سخت و زیان آور ممنوع است.

کاهش شنوایی، ضعف بینایی، آسیب های جسمی و حرکتی، ایجاد مشکلات تنفسی، قلبی و عروقی، فشارهای روانی و عصبی و مسائلی از این دست از جمله پیامدها و آسیب های جسمی و روحی است که ممکن است حتی با گذشت چند سال پس از بازنشستگی در افراد بروز کند و ادامه یابد؛ از آن گذشته سر و کار داشتن افراد با مواد خطرناک شیمیایی، مواد رادیواکتیو و مشاغل دارای سر و صدا و آلایندگی زیاد نیز آنان را در ردیف مشاغل سخت و زیان آور قرار می‌دهد.

به موجب تبصره ۲ ماده ۷۶ قانون بیمه تامین اجتماعی، کارهای سخت و زیان‌آور به شغل‌هایی گفته می‌شود که در آن‌ها عوامل فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیکی محیط کار غیر استاندارد بوده و فرد با انجام آن کار، فشار جسمی و روانی بیش از ظرفیت طبیعی را متحمل و در اثر آن به بیماری و عوارض آن مبتلا شود.

راننده-کامیون

ماده یک آیین‌نامه مشاغل سخت و زیان‌آور این مشاغل را که به آنها سختی کار تعلق گرفته به دو دسته تقسیم کرده است:

الف ـ مشاغلی که صفت سخت و زیان آور با ماهیت شغلی وابستگی دارد اما می‌توان با به کارگیری تمهیدات بهداشتی، ایمنی و تدابیر فنی مناسب توسط کارفرما سختی و زیان آوری آنها را حذف کرد.

ب ـ مشاغلی که ماهیتاً سخت و زیان آور بوده و با به کارگیر تمهیدات بهداشتی، ایمنی و تدابیر فنی کارفرما، صفت سخت و زیان آوری کاهش یافته اما کماکان سخت و زیان آوری آنها حفظ می شود.در واقع برخلاف مشاغل گروه "الف" که با بکارگیری تمهیدات ایمنی و تلاش کارفرمایان سختی کار کاهش می‌یابد، مشاغل گروه "ب" ماهیتا سخت و زیان آور هستند و صفت سخت و زیان آوری در ذات آنها وجود دارد.

پیشتر بهزاد سام دلیری ـ مدیر کل اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تهران از افزایش توجه به وضعیت کارگران فعال در مشاغل سخت و زیان‌آور خبر داده و گفته بود: در راستای اجرای سیاست‌های دولت و با هدف بهبود شرایط کاری و زندگی کارگران، اقدامات گسترده‌ای در استان تهران در حال انجام است و یکی از اولویت‌های اصلی، شناسایی دقیق مشاغل سخت و زیان‌آور و ارزیابی دقیق شرایط کاری در این مشاغل است که انتظار می‌رود با همکاری کارشناسان بهداشت حرفه‌ای و بازرسی کار، پایش‌های مستمر کارگاه‌ها و واحدهای تولیدی انجام شود.

به گفته وی، به‌روزرسانی مداوم فهرست مشاغل سخت و زیان‌آور اقدامی ضروری برای تضمین سلامت و ایمنی کارگران به ویژه در مشاغلی است که با شرایط کاری سخت و زیان‌آور همراه هستند.

با وجود شرایط سخت و زیان‌آور رانندگی، این شغل هنوز به عنوان شغل سخت و زیان‌آور شناسایی نشده است؛ با این حال رانندگان امیدوارند که حمایت قانونی و تجدیدنظر در قوانین بازنشستگی برای این دسته از کارگران دیده شود.بر اساس گزارش‌ها، طی ۶ ماهه اول سال ۱۴۰۳ در استان تهران بیش از ۱۵ هزار شاغل سخت و زیان‌آور مشمول بازنشستگی شناخته شده بودند.

در همین راستا طی هفته‌های اخیر بسیاری از رانندگان در کارزاری ضمن اشاره به خطرات و سختی‌های شغل رانندگی،خواستار قرار گرفتن این شغل در زمره مشاغل سخت و زیان‌آور شده بودند.این کارزار استقبال گسترده‌ رانندگان کامیون، اتوبوس و سایر وسایل نقلیه عمومی را به دنبال داشت.

این امر موجب شد تا در جلسه‌ای که میان مصطفی سالاری‌ـ مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی و تنی چند از مقامات کارگری وکارفرمایی برگزار شده بود، روند اصلاح آیین‌نامه مشاغل سخت و زیان‌آور کلید خورده و اعلام شود که با همکاری نمایندگان کارگری،کارفرمایی، وزارت کار، وزارت بهداشت و سازمان تأمین اجتماعی،اصلاحیه مذکور تدوین شده و وارد فاز اجرایی خواهد شد.

درحال حاضر بیش از ۵۰ درصد بازنشستگی‌ها از دسته مشاغل سخت و زیان‌آور هستند و این امکان وجود دارد که افراد شاغل در این مشاغل حتی در سن ۳۶ سالگی نیز بازنشسته شوند.

با وجود شرایط سخت و زیان‌آور رانندگی، این شغل هنوز به عنوان شغل سخت و زیان‌آور شناسایی نشده است؛ با این حال رانندگان امیدوارند که حمایت قانونی و تجدیدنظر در قوانین بازنشستگی برای این دسته از کارگران دیده شود.

بی‌تردید نامناسب بودن جاده‌ها، تصادفات و سوانح رانندگی، شب‌بیداری‌های مداوم و دوری از خانواده از جمله خطرات و فشارهای جسمی و روانی هستند که رانندگان با آن‌ دست و پنجه نرم می‌کنند از سوی دیگر پرداخت مبالغ بالای عوارضی، گرانی قطعات، قیمت بالای لاستیک و تعمیرات نیز فشار مضاعفی بر رانندگان وارد می‌کند؛ از این رو شناسایی رسمی این شغل به عنوان شغل سخت و زیان آور و درنظر گرفتن شرایط بازنشستگی مناسب‌تر و عادلانه‌تر برای رانندگان می‌تواند گام موثری در جهت حمایت قانونی از این قشر زحمتکش باشد.

 در صورت درج شغل رانندگی در آیین‌نامه مشاغل سخت و زیان آور و تصویب نهایی آن، رانندگان ناوگان حمل‌ونقل عمومی از جمله کامیون‌داران، اتوبوسرانان و رانندگان سواری کرایه‌ای در زمره بازنشستگی مشاغل سخت و زیان آور قرار گرفته و از مزایای این قانون بهره‌مند می‌شوند.

تیترکوتاه مدیا

رازهای نگهداری گیربکس خودرو در جهنم تابستان

منبع: ايسنا
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

  • رضا

    دو نرخ کردن کرایه تاکسی اشتباه است که به درآمد رانندگان تاکسی ضرر میرسونه مسافر تاکسی کم میشه جرا کاری نکنن به نفع رانندگان باشه

  • محمدرضاباروتی

    لطفا هرچه سریعتر قانون سختی کاراعمال شود امنیت درجاده هانیز بالامیرود.ممنون

  • مسعود

    سلام
    بخدا از اینکه این شغل اینقدر سخت وطاقت فرسا است ومن راننده با ۱۸سال سابقه کار بر روی ماشین سنگین دیگه توان کار ندارم لطفا هرچه زودتر سختی کار را اعمال کنید
    راننده هم چشماش در نور کم در برف وباران ودر گرما وسرما ودر جاده های خراب کشور دیگه سویی نداره و نه دیگر کمرمان اجازه کار بهمون میده از درد به خودمان میپیچیم زورکی کار میکنیم لطفا به فکرمان باشید .این شغل بسیار پر استرس است

  • قدرت طهماسبی

    رانندگی شغلی پر استرس ، بدون تغذیه و رژیم غذایی مناسب که نظم دستگاه گوارش و ساعت بیولوژیک بدن و خواب به هم می خورد ، صدای موتور و بدن درد در جاده های خراب ایران با خودروهای قدیمی و منسوخ شده ، رکود بار و کرایه ، استهلاک بالا ، جریمه و کار بصورت شبانه روزی واقعا باید در گروه مشاغل سخت و طاقت فرسا قرار گیرد ، یک نوع کارگری پرخطر در ایران

اخبار