ادبیات هتاکانه در تبلیغات محیطی؟ + عکس
در روزهای اخیر، بیلبوردهایی در سطح شهر نصب شده اند که با هدف جلب توجه، از ادبیات و عباراتی استفاده کرده اند که از نظر عرفی و فرهنگی، نامناسب و تحریک آمیز تلقی می شوند. این روند، نگرانی هایی را در میان شهروندان، کارشناسان فرهنگی و فعالان حوزه تبلیغات ایجاد کرده است.

در یکی از این تبلیغات، عباراتی به کار رفته اند که به طور غیرمستقیم تداعی گر مفاهیمی هستند که با فضای عمومی جامعه همخوانی ندارند. این نوع بیان تبلیغاتی، علاوه بر نقض حدود اخلاقی، نشان از بی توجهی به جایگاه فرهنگ در برنامه ریزی تبلیغاتی شهری دارد.
تبلیغات شهری، تنها ابزار معرفی کالا یا خدمات نیست؛ بلکه نقش آفرینی فرهنگی و اجتماعی دارد. نوع واژگان و تصاویری که در فضای عمومی استفاده می شود، در شکل دهی به ارزش ها و باورهای جمعی تاثیرگذار است. زمانی که این فضا به سطحی نگری، هیجان زدگی و جلب توجه صرف محدود شود، آسیب های فرهنگی اجتناب ناپذیر خواهند بود.
پرسشی که امروز باید مطرح شود این است که آیا شهر باید به صحنه رقابتی بی ضابطه برای تبلیغات تبدیل شود یا اینکه نهادهای مسئول همچنان باید با نظارت هوشمند و سیاست گذاری فرهنگی، مانع از ورود پیام های مخرب به فضای عمومی شوند؟
این موضوع نیازمند توجه جدی نهادهای متولی به ویژه شهرداری، شورای تبلیغات و نیز همراهی افکار عمومی در مطالبه گری است؛ چرا که شأن فرهنگی شهر، فراتر از یک تکنیک بازاریابی است.
البته احتمال می رود که این تصاویر غیر واقعی بوده و صرفا بازی با اذهان عمومی باشد. باید دید مسئولان چه واکنشی نسبت به انتشار این تصاویر خواهند داشت.
نظر شما