غول خودروسازی دریایی از خودرو را وارد ایران کرد

با وجود جایگاه سایپا به‌عنوان یکی از دو غول خودروسازی کشور، این شرکت در سال گذشته بیش از آنکه صادرکننده باشد، واردکننده خودرو بود؛ روندی نگران‌کننده که فاصله معنادار میان ظرفیت بالقوه و عملکرد واقعی را آشکار می‌سازد.

غول خودروسازی دریایی از خودرو را وارد ایران کرد

در شرایطی که سایپا به‌عنوان دومین خودروساز بزرگ ایران باید یکی از محورهای اصلی صادرات و ارزآوری در اقتصاد کشور باشد، عملکرد این شرکت در سال ۱۴۰۳ بیشتر رنگ واردات گرفته تا صادرات. طبق آمار رسمی، سایپا در این سال بیش از ۱۲ هزار دستگاه خودرو وارد کرده اما فقط ۱۷۰۰ دستگاه را صادر کرده است؛ عددی که با در نظر گرفتن صادرات خودروهای کامل، حتی کوچک‌تر می‌شود: فقط ۵۱۲ دستگاه خودرو کامل صادر شده، در حالی‌که واردات خودرو کامل ۲۳ برابر آن بوده است.

این عدم توازن فقط در تعداد خودروها نیست، بلکه در درآمد نیز کاملاً مشهود است؛ سایپا در سال گذشته حدود ۱۰۸ هزار میلیارد تومان از فروش داخلی درآمد داشته، اما درآمد صادراتی‌اش تنها ۴۷۷ میلیارد تومان بوده است؛ یعنی سهم صادرات کمتر از نیم درصد کل فروش شرکت.

این تصویر، پرسش مهمی را پیش می‌کشد: چرا شرکتی که باید در خط مقدم رقابت منطقه‌ای باشد، به یک واردکننده‌ی پررنگ‌تر از صادرکننده تبدیل شده است؟ بخشی از پاسخ را باید در ضعف زیرساخت‌های صادراتی، نبود برند قابل اتکا در بازارهای جهانی، کیفیت پایین برخی محصولات و تحریم‌ها جست‌وجو کرد. همچنین نبود شبکه توزیع بین‌المللی و استراتژی روشن در بازارهای خارجی، سایپا را در رقابت منطقه‌ای عقب نگه داشته است.

این در حالی‌ست که کشورهایی مثل ترکیه، با وجود نبود منابع نفتی و جمعیت کمتر، در چند سال گذشته به صادرکننده‌ جدی خودرو در منطقه تبدیل شده‌اند. فاصله فزاینده میان پتانسیل‌های صنعتی سایپا و واقعیت عملکرد آن، نه‌تنها یک زنگ خطر اقتصادی، بلکه هشداری جدی برای سیاست‌گذاران صنعت خودرو ایران است.

تیترکوتاه مدیا

شماره‌های اضطراری در مواقع بحران که باید بدانید

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

  • JerjiS

    صادرات ؟خدایی کدوم کشور حاضر هست این محصولات رو بخره ؟

  • کیوان

    خدا وکیلی به جان شهدا قسم...حق مردم ایران این هست که پراید سوار بشن؟ بعدعربها باپایین ترین قیمت بهترین ماشین سوار بشن...اخه یک کم سرتون رو بالا بگیرین..اون بالا خدا داره نگاه میکنه..اخه پراید اونم تو سال۲۰۲۵ واقعا....والا بلا اجازه بدین یک خوردو ساز اروپایی بیاد بهش زمین اجاره بدیم..خط مونتاژ بزنه..مردم به قیمت جهانی ماشین خوب سوار بشن...

  • ناشناس

    چه زیاد !@@! ماشین ارزون مشد

  • مهدی

    وقتی تولید کننده وارد کننده هم باشد چه خری با چه خری باید رقابت کند

  • محمود

    سلام واردکننده گان خودور به والله ماشین من پیر شده مدل ۱۳۸۳هست به والله پول هم ندارم عوض کنم تراخدا من از شما آقایان عاجزانه می خواهم ماشین منو قسطی بگیرید یک ماشین بدهید من محمود هستم از ارومیه من گدیم دوستتو دارم

  • علی

    منظورتون همان کمتر از ۵ درصد هست دیگه
    نوشتین نیم درصد

  • ناشناس

    بله دیگه ، بنزین مفت باعث گرون شدن خودرو میشه ولی اخرش ، ترافیک و الوده گی و از بین بردن ثروت ملی ک همان انرژی و بنزبن مفت است صداش دو سه سال دیگه در می یاد مثل برق و اب و غیره

  • ناشناس

    از این تجارت مسخره تر و وحشتناک تر هم هست هیج چبز مون بنفع مردم و منافع ملی مون نیست

  • میرشجاع

    درود چون سایپا با حمایت دولت زورش به ملت ایران می رسد با ممنوعیت واردات و گمرکی بالا عملا با همدستی ایران خودرو و دیگر بظاهر خودرو سازان از،ملت در حال زور گیری هستند

اخبار